Angst

Pludselig hjertebanken, rysten, klamme håndflader og svedture, anfald af panik…

Angstanfald er virkeligt ubehageligt, og selv om det kan føles som om man skal dø, så er det er ikke farligt.

Når du lider af angst, kan det blive styrende for hvordan du lever dit liv. Måske har du lavet undgåelsesstrategier fordi du er blevet bange for, at angsten pludselig kommer. Det kaldes, “at være angst for angsten”. Du véd den kan komme ud af den blå luft, og det er svært at gardere dig imod. Men det kan sagtens være du véd den kommer i bestemte situationer, så de situationer forsøger du – videst muligt – helt at undgå. Og så er du pludselig fanget i, at angsten styrer dit liv.

Angsten skal imidlertid ikke styre dig- eller dit liv, så lad mig hjælpe dig med at få styr på angsten.

Sammen kigger vi på dine tankemønstre og jeg giver dig konkrete værktøjer til hvordan du kan tage kontrol over dit system, så angsten ikke eskalerer. Værktøjer du kan bruge hvorsomhelst – og nårsomhelst.

Mere om det at have angst:

Angst er kroppens måde at reagere på i situationer, hvor den er truet på sin eksistens. Fx. hvis en gal tyr er efter dig. Her er angsten virkelig relevant, så du kan flygte eller kæmpe. Et angstanfald  beskrives typisk som hjertebanken, svedture, panik og følelsen af, at man er ved at dø.

angst (1)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Angst kan imidlertid også opstå, selv om du ikke er i livsfare.
-Det kan værenoget der opstår, fordi du har været stresset over en lang periode og ikke har fået taget dig af det på forsvarlig vis. Kroppen kan nu reagere med angstanfald, således at du forstår alvoren og tager dig af det.
 
Her er det, at angst kan blive til en lidelse. En lidelse der ofte kommer til at styre din tilværelse på en uhensigtsmæssig måde.
Der findes forskellige former for angst og dermed også forskellige behandlingsformer.
Angst behandles ved bl.a. eksponering og kognitiv adfærdsterapi.
 
Er du bange for at køre bus, kan eksponering foregå ved, at jeg sammen med dig gradvist (med så små skridt der er nødvendige for at opnå succes) nærmer os en køretur i bussen.
Bagefter kan vi behandle oplevelsen kognitivt – dvs. finde ud af hvilke tankemønstre der var med til at styre din oplevelse. Derved åbnes op for forekomsten af nye og bedre tankeprocesser. Vi vil finde ind til, hvorfra du har de automatiske tanker, hvordan vi ændrer på dem, så angsten ikke styrer din hverdag.