Angst er en voldsom følelse og kan på en uhensigtsmæssig måde, komme til at styre dit liv. Derfor er det vigtigt du får den rigtige behandling, hvis du lider af angst. Har du nogle af symptomerne?

Angst, symptomer og behandling

Pludselig hjertebanken

rysten

klamme håndflader

svedture

anfald af panik…

Angstanfald er virkeligt ubehageligt, og selv om det kan føles som om man skal dø, så er det er ikke farligt.

Angst kan bl.a behandles med kognitiv terapi.

Når du lider af angst, kan det blive styrende for hvordan du lever dit liv. Måske har du lavet undgåelsesstrategier fordi du er blevet bange for, at angsten pludselig kommer.

Du véd angsten kan komme ud af den blå luft, og det er svært at gardere dig imod.

Det kan imidlertid også være du véd angsten kommer i bestemte situationer, så de situationer forsøger du – videst muligt – helt at undgå. Nu er du pludselig styret af angsten.

Angsten skal imidlertid ikke styre dig- eller dit liv, så lad mig hjælpe dig med at få styr på angsten.

Sammen kigger vi på dine tankemønstre og jeg giver dig konkrete værktøjer til hvordan du kan tage kontrol over dit system, så angsten ikke eskalerer. Værktøjer du kan bruge hvorsomhelst – og nårsomhelst.

Angst er kroppens måde at reagere på

Angst er kroppens måde at reagere på i situationer, hvor den er truet. Fx. hvis en gal tyr er efter dig. Her er angsten virkelig relevant, så du kan mobilisere kræfter til at flygte eller kæmpe. Et angstanfald  beskrives typisk som hjertebanken, svedture, panik og følelsen af, at man er ved at dø.

Angst kan imidlertid også opstå, selv om du ikke er i livsfare.
-Det kan være noget der opstår, fordi du har været stresset over en lang periode og ikke har fået taget dig af det på forsvarlig vis. Kroppen kan nu reagere med angstanfald, således at du forstår alvoren og tager dig af det.
 
Her er det, at angst kan blive til en lidelse. En lidelse der ofte kommer til at styre din tilværelse på en uhensigtsmæssig måde.
Der findes forskellige former for angst og dermed også forskellige behandlingsformer.
Angst behandles ved bl.a. eksponering og kognitiv adfærdsterapi.
 
Er du bange for at køre bus, kan eksponering foregå ved, at jeg sammen med dig gradvist (med så små skridt der er nødvendige for at opnå succes) nærmer os en køretur i bussen.
Bagefter kan vi behandle oplevelsen kognitivt – dvs. finde ud af hvilke tankemønstre der var med til at styre din oplevelse. Derved åbnes op for forekomsten af nye og bedre tankeprocesser. Vi vil finde ind til, hvorfra du har de automatiske tanker, hvordan vi ændrer på dem, så angsten ikke styrer din hverdag.
 

​Det er ikke ualmindeligt, at du som patient eller pårørende kan blive ramt af angst i forbindelse med sygdom og behandling. Læs her, hvad du kan gøre, for at gøre dig fri af angsten.